Co-creatie in de nieuwbouw

Onlangs mocht ik op een bijeenkomst voor vastgoedprofessionals in de regio iets vertellen over de trends in woningontwikkeling. En hoewel de woonconsument daar niet aanwezig was, stond hij/zij toch opvallend centraal. Want meer dan ooit wil de consument invloed op het ‘eindproduct’, de woning. De tijd dat er grote hoeveelheden woningen in grote, tamelijk uniforme woonwijken aan de man werden gebracht, is definitief voorbij. Dat is deels een gevolg van de crisis op de woningmarkt, maar ook van een verandering in het consumentengedrag. En dus van een veranderde consument/koper.

Voor die nieuwe koper is de prijs nog wel belangrijk, maar niet langer bepalend. Kopers zoeken een woning die past bij hun beleving en hun lifestyle. Ze doen uitgebreider onderzoek naar wat ze willen alvorens hun beslissing te nemen. Meer en meer sluiten ze zich bij elkaar aan om samen aan- en inkopen te doen, eisen te stellen en waarde toe te voegen.

Zo ontstaat ook in de woningbouw “co-creatie”, een vorm van samenwerking waarin alle deelnemers invloed hebben. Een nieuwe generatie kopers beschikt over nieuwe vaardigheden en kennis die hen in staat stellen mee te ontwerpen. Die kopers zijn niet van gisteren, maar van vandaag en morgen. Ze zijn handig met online tools, apps en social media en ontwikkelen op die manier een soort consumentenmacht of consumentenkracht waar traditioneel denkende ontwikkelaars, bouwers, bestuurders en verkopers niet omheen kunnen. Zo we het al niet willen, dan zullen we wel moeten luisteren naar deze woonconsument, deze klanten. Echt luisteren, bedoel ik dan, on- en offline.

Wij zijn als makelaarskantoor in een vroeg stadium betrokken bij de ontwikkeling van een appartementencomplex in Eindhoven. Op basis van consumenteninbreng is het plan aanzienlijk aangepast: minder appartementen, maar wel groter, luxer en meer ruimte voor eigen inbreng bij afwerking en inrichting. Met groot succes, en dat in een tijd dat het nog niet echt voor de hand leek te liggen om in een wat duurder segment te gaan bouwen. We zijn ook een van de makelaars van een ander nieuwbouwproject met een enorme verscheidenheid aan woningtypes en variatiemogelijkheden binnen die types. En dat voor een totaal aantal woningen dat kleiner is dan 100.

Het werkt niet meer om grootschalige plannen te ontwikkelen voor de ‘grootste gemeenschappelijke deler’, te zoeken naar een soort vaag gemiddelde van de verschillende woonwensen die er zijn. Ontwikkelaars en bouwers zullen veel meer moeten weten van de diverse doelgroepen en die doelgroepen vervolgens in de gelegenheid stellen mee te denken over de ontwikkeling van zeer gevarieerde plannen met veel kansen een eigen stempel op de woning te drukken. Consumentenonderzoeken en woonateliers zijn al lang geen nieuwigheden meer in de markt, maar een nog verdergaande vorm van co-creatie is een van de grootste uitdagingen van dit moment voor ieder die zich met de woningbouw bezighoudt. Ook een gemeente als Eindhoven, die het plan heeft de komende jaren in hoog tempo groter te groeien via nieuwbouw, zal manieren en tijd moeten vinden om die co-creatie daadwerkelijk inhoud te geven.