Reclameslogan: de prijs is het bewijs!
De reclameslogan ‘De prijs is het bewijs!’ was ooit in gebruik bij een groot kledingwarenhuis en diende ter ondersteuning van een andere leus die aangaf dat de kleding van deze winkels ‘toch voordeliger’ was. Omgekeerd wordt een hogere prijs wel eens ingezet om te bewijzen dat het geleverde van uitstekende kwaliteit is. ‘Niet goedkoper, wel beter’, liet een internetprovider ooit weten. Kijken we naar de huizenmarkt, dan zeggen de hoge prijzen van dit moment niets over kwaliteit, maar wel dat de krapte op de woningmarkt enorm is. De gemiddelde prijs voor een verkochte bestaande woning bedroeg eind vorig jaar €365.000 en dat is 11,6% meer dan een jaar eerder. Dus de woning is in een jaar tijd meer dan 10% in waarde gestegen, waarschijnlijk zonder dat er aan de kwaliteit noemenswaardig veel is veranderd. De prijzen stijgen omdat er enorme schaarste is. Legers belangstellenden bieden flink boven de vraagprijs. En lenen is goedkoop, dat blijft helpen.
De economen van de Rabobank hebben inmiddels hun verwachting voor dit jaar naar boven toe bijgesteld. Ze rekenen erop dat de huizenprijzen gemiddeld met 8% gaan stijgen, waar ze eerder uitgingen van 5,5%. De bijstelling naar boven heeft te maken met betere economische vooruitzichten. De coronacrisis heeft – zo verwachten de RABO-economen – toch een minder negatieve invloed dan eerder verwacht. Daarnaast wijzen ze op de aanhoudende krapte op de woningmarkt en de lage hypotheekrente.
De gemiddelde prijs van een verkochte woning kruipt dit jaar dus richting €395.000. Dat is slecht nieuws voor de starters met een modaal inkomen. Zij kunnen gemiddeld niet meer kunnen lenen dan €166.500 (eenverdiener) of €300.000 (tweeverdieners). Starters zijn dus niets opgeschoten met de afschaffing van de overdrachtsbelastingverlaging begin dit jaar. Die heeft er alleen toe geleid dat beleggers in het laatste kwartaal van vorig jaar nog massaal hun slag hebben geslagen. Terwijl – zoals voorspeld – het financiële voordeel voor de starters inmiddels moeiteloos teniet is gedaan door de prijsverhogingen.
Het woningtekort zal de komende jaren nog verder stijgen, zelfs als er na de verkiezingen een daadkrachtige minister van Wonen aan de slag gaat. Je hoeft geen hoogleraar te zijn om die voorspelling te kunnen doen. Dus de vooruitzichten voor starters blijven helaas onverminderd somber. Mooier kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet, om te besluiten met een variatie op een reclameslogan die de Belastingdienst inmiddels ook al niet meer gebruikt.