Op naar het prijzencircus?

Bij V&D – kortgeleden nog maar net van de ondergang gered – is deze week het Prijzencircus weer begonnen. Een nieuwe lente, een nieuw geluid. Veel consumenten zijn dan vatbaar voor de enorme kortingspercentages die warenhuizen, tuincentra en meubelverkopers van de daken schreeuwen.

Op de huizenmarkt is het prijzencircus al lang achter de rug, als we het tenminste over spectaculaire prijsverlagingen hebben. Hier komt de omgekeerde beweging op gang en die staat grotendeels los van seizoensinvloeden en lokkertjes om de verkoop te bevorderen. De prijzen blijven zich in langzaam stijgende lijn bewegen (in februari een plus van 2,4%) en ook het aantal verkopen stijgt. In februari werden 11.697 woningen verkochten, een toename van bijna 17% ten opzichte van februari 2015.

Stijgende prijzen, stijgende verkopen. “Woning kopen weer in zwang”, kopte De Telegraaf vorige week zelfs. Een belangrijk verschil met de markt voor kleding, huishoudelijke artikelen, luxe artikelen, meubelen en levensmiddelen is dat de meeste woningkopers moeten lenen voor hun aankoop. En de hypotheekrente is nog nooit zo laag geweest, dus dat heeft een duidelijk verkoopbevorderend effect. Een effect dat sterker is dan belemmeringen die er ook nog zijn.

Een tweede punt van belang is dat de prijsstijgingen volgen op een langdurige periode van prijsdaling: sinds 2008 zijn de prijzen gemiddeld met zo’n 20% gezakt tot het moment dat vorig jaar de prijsstijging weer voorzichtig inzette. Niemand verwacht op korte of middellange termijn nieuwe dalingen. “De prikkel om op de koopwoningmarkt af te wachten en de kat uit de boom te kijken, is nu wel grotendeels verdwenen”, zo verwoordde emeritus-hoogleraar Hugo Priemus het onlangs in een column. Dat betekent dat er een inhaalslag gaande is die op zichzelf ook weer een licht prijsverhogend effect kan hebben. Vier op de tien starters verwachten dit jaar een bod uit te brengen op een koopwoning, zo blijkt uit recent onderzoek van ING. Van hen kiest ruim de helft voor een bestaande woning waar weinig tot niets aan hoeft te gebeuren en een kwart voor een nieuwbouwwoning. Zo’n 13 procent kiest voor een ‘kluswoning’.

Dus als aanstaande zaterdag – 28 maart – de NVM Open Huizen Dag gehouden wordt, is er zeker meer bezoek te verwachten dan in vorige jaren. Want het vertrouwen neemt toe, de prijzen stijgen licht, het aanbod neemt wat af en er zweven veel mensen al geruime tijd boven de markt. Wie het slim aanpakt en niet direct het alleronderste uit de kan probeert te halen, maakt een goede kans zijn of haar woning dit jaar te verkopen. Of de droomwoning eindelijk zelf binnen te slepen. Daar kan geen V&D Prijzencircus tegenop.