Zuinig betalen voor een energiezuinige woning
Laten we ons vooral leiden door goed nieuws of door slecht nieuws? Dat is al een heel oude discussie die we met regelmaat voeren. Meestal maakt slecht nieuws meer indruk dan goed nieuws. Dit lijkt weer eens bevestigd te worden in een onderzoek van Tias Business School naar de invloed van de energielabels op de verkoop van woningen. Want wat blijkt? Ongunstige labels – zoals label G, dan is je huis ongeveer zo energielek als een mandje – hebben een sterkere negatieve invloed op de verkoopopbrengst en de verkoopduur dan dat gunstige labels een positief effect hebben.
Dit zijn de cijfers die het verschijnsel illustreren: de verkoop van een woning met label G levert gemiddeld zo’n 18.000 euro minder op dan een vergelijkbare woning die wel veel energiezuiniger is. En de verkoop van deze woning duurt dan ook nog eens 60 dagen langer. Het positieve effect bij de verkoop van een woning met de heel groene labels A of B is niet omgekeerd evenredig. Het prijsvoordeel is dan 6.500 euro en de versnelling van de verkooptijd blijft steken op 40 dagen, afgezet tegen vergelijkbare maar veel minder energiezuinige woningen.
Het prijsvoordeel is minder groot – ongeveer de helft – dan het voordeel dat de koper in de toekomst mag verwachten dankzij de lagere maandelijkse gasrekening. “Ongeveer de helft van het geraamde voordeel in de maandlast wordt vooruit betaald in de hogere verkoopprijs”, aldus onderzoeker prof. dr. Dirk Brounen. “Het lijkt erop dat kopers heftiger reageren op de waarschuwingen van de rode labels, dan dat zij zich laten verleiden door het goede nieuws van de groene premies.”
Vandaar dat ik even moest denken aan de vergelijking tussen goed en slecht nieuws: de waarschuwing voor iets negatiefs heeft meer effect dan het gejuich voor iets moois. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat onze typisch Nederlandse volksaard in de cijfers doorklinkt: we willen graag zeer energiezuinige woningen, maar we willen er tegelijkertijd zo zuinig mogelijk voor betalen.